Utdrag ur senaste årens integritetshotande lagar och lagförslag (skrivet innan s-förslaget om FRA:s
avlyssning av alla återupptogs av borgarna, vilket alltså inte finns med här) Innehåller utdrag och i viss mån kommentarer kring
-------------------------------------------------------------------------------------------- Blå
text – mina kursiveringar röd text mina kommentarer svart text -
direktcitat --------------------------------------------------------------------------------- Ur Terroristlagen (SFS 2003:148), lagrådets kommentar och
advokatsamfundets remissvar: Förslaget till lag om straff för terroristbrott innebär att den skall dömas
för terroristbrott som begår en gärning som i svensk rätt motsvaras av de handlingar
som räknas upp i artikel 1.1 i rambeslutet (från
EU), om gärningen kan allvarligt skada en stat eller en mellanstatlig
organisation och avsikten med gärningen är att 1. injaga allvarlig fruktan hos
en befolkning eller en befolkningsgrupp, 2. otillbörligen
tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från
att vidta en åtgärd, eller 3. allvarligt destabilisera eller förstöra
grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer
i en stat eller i en mellanstatlig organisation. Försök, förberedelse och
stämpling till samt underlåtenhet att avslöja terroristbrott föreslås också bli
straffbart. …. Därutöver
föreslås att terroristbrott skall omfattas av bestämmelserna i lagen (1952:98 –
ang förlängda häktingstider mm, ) med särskilda bestämmelser om tvångsmedel i
vissa brottmål samt utgöra sådan särskilt allvarlig brottslighet som avses i
lagen (2002:444) om straff för finansiering av särskilt allvarlig brottslighet i
vissa fall, m.m. (bidrag till greenpeace?) ……Slutligen föreslås att
undantaget i 1 § andra stycket lagen (1991:572) om särskild utlänningskontroll
slopas. Förslaget innebär att det skall vara möjligt att utvisa en utlänning
för befarad terroristbrottslighet i annat land, även om brottet har övervägande
karaktär av politiskt brott. (politiska flyktingar
göre sej ej besvär?) 3 § Följande
gärningar utgör terroristbrott under de förutsättningar som anges i 2 § i denna
lag: (ett urval av de tveksammaste) 5. olaga frihetsberövande, 4 kap. 2 § brottsbalken, Prop. 2002/03:38 Bilaga 6 Lagrådet
kommenterar terroristlagen Lagrådet har förståelse för att det kan finnas
anledning att i vissa hänseenden särbehandla rambeslut (från
EU) i förhållande till andra internationella överenskommelser. Från de
synpunkter som Lagrådet har att beakta framstår det emellertid som angeläget
att framhålla att kraven på beredning inte generellt bör ställas lägre när det
gäller rambeslut och därav föranledd lagstiftning än vid andra former av
internationella överenskommelser. Lagrådet finner i sammanhanget anledning att
anmärka att det av det nu aktuella rambeslutet framgår att medlemsstaterna är
skyldiga att vidta de åtgärder som är nödvändiga för att följa bestämmelserna i
rambeslutet senast den 31 december 2002. Den skyldigheten kan uppenbarligen
inte uppfyllas (ikraftträdande föreslås till den 1 juli 2003). Redan vid
godkännandet och antagandet av rambeslutet bör det ha stått klart att det knappast
skulle vara möjligt för Sverige att med iakttagande av kraven på beredning
genomföra nödvändig lagstiftning till den i rambeslutet angivna tidpunkten. Det måste i princip anses otillfredsställande att Sverige medverkar
till antagande av ett bindande beslut i medvetande om att det sannolikt inte
kommer att bli möjligt att uppfylla förpliktelserna i beslutet. Som brottsrekvisit framstår de också som mycket allmänt hållna på ett sätt som står i mindre god överensstämmelse
med legalitetsprincipens krav på klar och tydlig lag. Detta gäller
särskilt det s.k. objektiva rekvisitet att gärningen skall kunna allvarligt
skada en stat eller en mellanstatlig organisation. Någon närmare klarhet om vad
som kan avses med en allvarlig skada för en stat eller en mellanstatlig
organisation ger varken rambeslutet eller remissen. I författningskommentaren
sägs visserligen att detta i princip skulle vara detsamma som avses i punkt 3
av de alternativa överskjutande subjektiva rekvisiten, eller med andra ord allvarlig
destabilisering eller förstöring av grundläggande politiska, konstitutionella,
ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig
organisation. Att så skulle vara fallet motsägs dock av vissa av de exempel som
ges i remissen. Även enligt ordalydelsen måste kravet på att gärningen skall kunna
allvarligt skada en stat eller en mellanstatlig organisation anses tillämpligt
på ett större antal gärningar än vad som täcks av de snäva kriterierna i punkt
3, och Lagrådet har också svårt att tro att den restriktiva tolkning av det
objektiva rekvisitet som anges i författningskommentaren är förenlig med
rambeslutets syfte. En svårighet med tolkningen av det objektiva
rekvisitet är vidare att den fara för skada som avses inte är en konkret fara
utan enligt vad som sägs i remissen en s.k. abstrakt fara. Någon fara i det enskilda fallet behöver således inte ha
förelegat. Hur tillämpningen skall gå till är dock inte närmare
förklarat och rekvisitet framstår också mot den bakgrunden som otydligt (jfr
Jareborg, Allmän kriminalrätt s. 172 och 177). Lagrådet anser alltså att det från
legalitetssynpunkt kan riktas invändningar mot det nu framlagda förslaget. Mot
bakgrund av att rambeslutet redan godkänts och är bindande för Sverige och att
något underlag inte nu finns för en alternativ reglering motsätter sig
emellertid inte Lagrådet att förslaget läggs till grund för lagstiftning. (uppgivet…..) ………………………………….. Advokatsamfundet
protesterade i remissen, men: Regeringen menar således att de objektiva och
subjektiva rekvisiten på ett väl avvägt sätt begränsar det för
terroristgärningar straffbara området och kan därför inte ställa sig bakom den
av Sveriges advokatsamfund framförda åsikten, att det objektiva rekvisitet
riskerar att ge lagstiftningen en allt för vid tillämpning. Ur BUGGNINGSLAGEN: Sammanfattning I promemorian föreslås att hemlig rumsavlyssning införs
som ett nytt hemligt tvångsmedel. SÄPO in i journalerna Sammanfattning I propositionen föreslår regeringen en ny
sekretessbrytande regel i lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och
sjukvårdens område. Delbetänkande från BRU (beredningen
för rättsväsendets utveckling, SOU
2003:74) Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning Förebyggande hemlig husrannsakan: Dagens regler: Det skall med andra ord
finnas en misstanke om ett visst brott för att få genomföra husrannsakan. I
polislagen finns bestämmelser som tillåter att polisen genomför husrannsakan
och kroppsvisitation för olika ändamål i det
brottsförebyggande arbetet, alltså utanför en förundersökningssituation.
Enligt polisen erbjuder inte heller de bestämmelserna en tillräckligt effektiv
ordning för att förebygga allvarlig brottslighet kopplad till olika sammanslutningar
av brottsaktiva personer. Förslag: Vi föreslår en ny
bestämmelse om husrannsakan och kroppsvisitation i polislagen för att öka
möjligheterna att i brottsförebyggande syfte ingripa
mot medlemmar av olika grupperingar av brottsaktiva personer, exempelvis
medlemmar av mc-klubbar, olika s.k. fängelsegäng, ungdomsgäng, rasistiska
sammanslutningar, grupperingar inom den autonoma rörelsen och
terrorgrupperingar. Genom en underrättelse om husrannsakan avslöjas ofta polisens intresse för
och arbete med att bekämpa viss brottslighet. Dessutom kan underrättelsen många
gånger föra med sig att det blir känt vilken arbetsmetod och vilket arbetssätt
som polisen använder. .. Vi föreslår att det skall införas en möjlighet
för de brottsutredande myndigheterna att underlåta att lämna underrättelse om
husrannsakan om det föreligger sådana särskilda skäl som nyss nämndes. Dagens regler: Den, hos vilken
husrannsakan företages, eller, om han ej är tillstädes, hans hemmavarande
husfolk skall erhålla tillfälle att övervara förrättningen så ock att tillkalla
vittne, dock utan att undersökningen därigenom uppehålles. Har varken han eller
någon av hans husfolk eller av dem tillkallat vittne närvarit, skall han, så
snart det kan ske utan men för utredningen, underrättas om den vidtagna
åtgärden. Den, hos vilken husrannsakan företages, eller, om han ej är
tillstädes, hans hemmavarande husfolk skall erhålla tillfälle att övervara
förrättningen så ock att tillkalla vittne, dock utan att undersökningen
därigenom uppehålles. Har varken han eller någon av hans husfolk eller av dem
tillkallat vittne närvarit, skall han, så snart det kan ske utan men för
utredningen, underrättas om den vidtagna åtgärden. Om det föreligger särskilda
skäl, får undersökningsledaren eller åklagaren besluta att underrättelse inte
skall lämnas. Från Förarbetena: I samband med införandet av de ovan beskrivna
bestämmelserna i tvångsmedelslagen anfördes bl.a. följande. Rätten till privatliv
skyddas i stadgandena i regeringsformen om hemfriden och om brev-, telefon- och
telegrafhemligheten. Privatlivet som sådant är dock
inte en grundläggande fri- och rättighet som skyddas i regeringsformen. Till detta lagförslag: Utomlands förekommer också
att metoden används så att en sändare fästs i t.ex. en
persons kläder eller andra personliga tillhörigheter för att spåra var
personen befinner sig. Det
är tydligt att en sådan användning kan leda till ett mera betydelsefullt
intrång i den personliga integriteten. Enligt vår mening bör det dock inte
uteslutas att den metoden också skall kunna komma till användning vid i vart
fall sådana situationer där misstanke om allvarligare brottslighet föreligger.
Även här hade ju motsvarande uppgifter kunnat inhämtas genom traditionell
spaning. Ingripanden mot organisationer och möten JO avstod från att överklaga Jaldungs friande
för razzian mot Hvidtfeldtska gymnasiet 2001
till HD med hänvisning till att §23 i polislagen skulle ses över, med
anledning av den oklarhet som hovrätten påpekade. Här kommer nu i stället ett
modifieringsförslag åt andra hållet: När det gäller husrannsakan finns, …, regeln i 23 § polislagen. Den innebär
att polisen får bereda sig tillträde till lokaler för att söka efter farliga
föremål under förutsättning att det finns risk för att brott, som innebär
allvarlig fara, kommer att förövas på viss plats. Enligt polisen innebär dock bestämmelsens utformning, särskilt kravet på
att risken för brott skall vara kopplad till viss plats och att det skall
föreligga allvarlig fara i olika avseenden, att möjligheten att tillämpa
bestämmelsen för att förebygga allvarlig brottslighet
kopplad till olika sammanslutningar är mer begränsad än vad den borde
vara. Förslag: En ny bestämmelse skall införas i polislagen om kroppsvisitation och
husrannsakan i brottsförebyggande syfte för att
öka möjligheten att ingripa mot medlemmar av olika grupperingar av brottsaktiva
personer. Bestämmelsen skall kunna tillämpas mot exempelvis medlemmar av
mc-klubbar, underorganisationer till etablerade mc-klubbar, olika s.k.
fängelsegäng, ungdomsgäng, rasistiska sammanslutningar, grupperingar inom den
autonoma rörelsen och terrorgrupperingar. Bestämmelsen skall innebära att om
det av särskilda skäl kan anses föreligga risk
för att något brott för vilket det är föreskrivet fängelse i ett år eller
däröver kommer att förövas, får en polisman i syfte
att söka efter vapen, sprängmedel eller andra farliga föremål som är ägnade att
användas vid brott mot liv eller hälsa eller brott som innefattar skada på
egendom (obs alltså att det räcker med att
polisen själva bestämmer, att man ska vidta åtgärder av typen hvidtfeldtska
2001 - §23 polislagen åberopades då -
mot lokaler med personer som kan
antas ägna sej åt brottslig verksamhet – och att en enskild polisman till
och med ska kunna ta initiativ). Polisen skall enligt vårt förslag kunna kroppsvisitera personer som kan
antas ägna sig åt brottslig verksamhet eller bereda sig tillträde till lokaler
som brukar användas gemensamt av sådana personer. Som regeringen
uttalade i den tidigare propositionen (1997/98:181 s. 42) skall detta inte
anses utgöra en särskilt hög tröskel. När det gäller grupper som redan står
under polisens uppsikt, bör det vanligtvis vara så att polisen, genom t.ex.
underrättelseverksamhet, redan har tillräckligt underlag för slutsatsen att
personerna kan antas ägna sig åt brottslig verksamhet. (säpo förespråkade inte tillslaget mot konferenslokalen
hvidtfeldtska) Beredningen
BRU resonerar vidare kring hemliga tvångsmedel: Det är givetvis en utgångspunkt att den som blir föremål för myndighetsutövning
skall underrättas om detta. Vissa tvångsmedel förutsätts dock ske utan en
misstänkts kännedom eller medverkan, de s.k. hemliga tvångsmedlen. Det gäller
exempelvis hemlig teleavlyssning och hemlig kameraövervakning. Vi nämnde i
avsnitten 4.7.1 och 4.7.2 att
regeringen i lagrådsremissen rörande hemlig avlyssning gjorde bedömningen att
det inte bör införas en lagstadgad skyldighet att
underrätta den som har varit föremål för ett hemligt tvångsmedel. Det är enligt vår mening allvarligt att de brottsutredande
myndigheterna i vissa fall behöver underrätta personer om en resultatlös
husrannsakan, i den meningen att beslag inte har skett. Det finns enligt vår mening ingen anledning att se strängare på
rättssäkerhetsfrågan rörande underrättelse i dessa fall än vid de klart mer integritetskänsliga
hemliga tvångsmedlen hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning och
hemlig kameraövervakning, där underrättelse i efterhand inte behöver ske. Om
överskottsinformation - se vidare i nästa betänkande där man
preciserar Som vi har nämnt tidigare (bl.a. avsnitt 4.7.1) har det nyligen presenterats
ett förslag om användning av överskottsinformation vid
hemliga tvångsmedel I departementspromemorian nämns husrannsakan som ett
tvångsmedel som ibland kan användas utan att den misstänkte vet något i förväg Med vårt förslag om möjlighet att underlåta att lämna
underrättelse om husrannsakan, kan det tvångsmedlet ibland få karaktären av ett
hemligt sådant. Mot bakgrund av att frågan om överskottsinformation
för närvarande bereds inom Justitiedepartementet och att den utredning som
legat till grund för förslagen inte behandlar husrannsakan, avstår vi från att
lägga fram något förslag i denna del. Vi kan förstå om en framtida reglering av
användning av överskottsinformation av systematiska skäl behöver omfatta den nu
aktuella typen av husrannsakan. Det krävs dock, liksom vi nämnde i avsnitt
4.7.1, att frågan om rekvisiten för en sådan användning övervägs. (Alltså
man tycker det är en ganska bra idé att omärkt bryta sej in hos någon under en
viss förevändning, för att i praktiken leta om man hittar något man kan sätta
dit vederbörande för – se nedan angående hemlig dataavläsning) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Delbetänkande av Beredningen för rättsväsendets
utveckling BRU
SOU 2005:38 Tillgång till elektronisk kommunikation i
brottsutredningar m.m. (pdf 1,4 MB) De förslag om
myndigheternas arbetsmetoder som läggs fram i detta betänkande har till syfte
att öka rättssäkerheten genom att metoderna lagregleras och inte som i dag används utan uttryckligt lagstöd. (OBS OBS – det här är alltså saker som görs i lönndom i
dag) …………….. Metoderna skall få användas för att förhindra, (nyckelord för att användas
mot icke misstänkta) avslöja eller utreda brott och skall därmed kunna
användas såväl under en förundersökning som i underrättelseverksamhet och vid allmän brottsspaning. När det gäller
positionsbestämning, främst det fallet att en sändare sätts på ett fordon,
föreslår vi bl.a. att de brottsbekämpande myndigheterna skall ha rätt att
bereda sig tillgång till de utrymmen som behövs för att kunna installera och
avlägsna utrustningen och vidta de åtgärder som behövs för att utrustningen
skall fungera effektivt. Det kan gälla att bereda sig tillträde till t.ex. ett
garage, en garageuppfart eller bilens motorutrymme. -------------- Vi föreslår också att möjligheten för myndigheter i allmänhet att spela in telefonsamtal med enskilda
utan att upplysa om det i förväg ges ett uttryckligt lagstöd. Anonymitet för infiltratörer Vi föreslår att det skall vara möjligt att hemlighålla uppgifter som hänför
sig till identiteterna hos de informatörer som polisen och de andra brottsbekämpande
myndigheterna använder i underrättelseverksamhet och
brottsutredningsverksamhet. Uppgifterna skall skyddas även under
domstolsprocessen genom möjlighet för ett vittne, t.ex. en polisman, att vägra
att yttra sig i syfte att inte röja identiteterna. Kostnader för hemlig teleavlyssning m.m. (läggs
på leverantörerna) Operatörerna har i dag en laglig skyldighet att på egen bekostnad anpassa
sin verksamhet så att beslut om hemlig teleavlyssning och hemlig
teleövervakning kan verkställas. Däremot saknas författningsbestämmelser om de
kostnader som operatörerna tar ut av de brottsutredande myndigheterna för
verkställandet av enskilda beslut om hemlig teleavlyssning, hemlig
teleövervakning och för utlämnande av uppgifter enligt lagen om elektronisk
kommunikation. Enligt uppgift beräknas de kostnader som operatörerna tar ut för
att verkställa beslut om hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning uppgå
till elva miljoner kronor under år 2003. Till detta kommer kostnader på flera
miljoner kronor för utlämnande enligt lagen om elektronisk kommunikation. Vi föreslår att innehållet
i och uppgifter om avlyssnade eller övervakade telemeddelanden som omfattas av
beslut om hemlig teleavlyssning eller hemlig teleövervakning skall göras
tillgängliga utan kostnad för de brottsutredande myndigheterna. Även utlämnande
från operatörer av uppgifter enligt lagen om elektronisk kommunikation skall
ske kostnadsfritt. Hemlig dataavläsning mm BRU kap 9 Hemlig dataavläsning – ett
nytt tvångsmedel Bör hemlig dataavläsning tillåtas? …. Dataavläsning som metod kan innebära att myndigheterna i hemlighet sänder en viss mjukvara till
en dator. Den mjukvaran, en s.k. programkod, ger sedan myndigheterna
uppgifter om vilken information som finns i datorn och hur datorn används, med andra
ord såväl historiska uppgifter som uppgifter som genereras under
verkställigheten. Myndigheterna kan alltså läsa av informationen, t.ex. innan
den förs vidare via trådbunden eller trådlös förbindelse. Vilken information
det är fråga om i det enskilda fallet och hur informationen skall levereras
till myndigheten beror på vad myndigheterna har bestämt vid utformningen av
mjukvaran. Det är alltså möjligt att i viss utsträckning precisera och begränsa
vilken information man vill ha uppgift om och om informationen skall skickas
till myndigheten via radio, över Internet eller t.ex. lagras på olika sätt i
datorn för att sedan tas ut vid exempelvis framtida husrannsakan och beslag. Dataavläsning kan också innebära att hård- eller mjukvara med
liknande funktion placeras i den informationsbärande utrustningen genom ett
fysiskt ingrepp, t.ex. vid ett hemligt intrång i en persons bostad eller på
dennes arbetsplats. Under vårt arbete har det från flera håll framförts
att möjligheten för de svenska brottsutredande myndigheterna att använda
dataavläsning bör utredas. Det är helt nödvändigt för samhället att myndigheterna inte hamnar
hjälplöst efter utan, inom ramen för att ett godtagbart integritetsintrång, får
rätt att använda brottsutredande metoder som är effektiva och anpassade till
den tekniska situation som råder vid varje givet tillfälle. 52 För att de brottsbekämpande
myndigheterna skall kunna få fram information krävs att den, av någon
anledning, finns även i klartext eller att myndigheten får tillgång endera till
datorn när krypteringen är ”upplåst” eller till det hemliga lösenord och/eller
de PIN-koder som används som krypteringsnycklar eller som ger åtkomst till
krypteringsnycklar. Att detta sker är mycket ovanligt i dagsläget. I
några få fall har krypteringen dock kunnat forceras när krypterad information
har påträffats i beslagtagna datorer (i form av enskilda filer eller utrymmen
på hårddisken). Det finns program som är konstruerade så att de t.ex. raderar
information vid en viss tidpunkt och program som har dold information till vissa
personer i annan öppen information. Det finns
exempelvis också möjlighet för personer att ha ”ospårbara” kontakter i
tillfälliga nätverk. En användning av dataavläsning skulle innebära att
de brottsbekämpande myndigheterna skulle ha betydligt lättare att komma runt
problemet med krypterad information och andra liknande tillvägagångssätt och
därmed få framgång i utredningar. (Att människor kan ha ospårbara
kontakter är ett stort problem?) För att få tillgång till innehållet okrypterat behöver informationen fångas
upp redan i den dator eller annan anordning som används för uppkoppling mot
Internet. Omfattningen av det integritetsintrång som skulle bli följden om dataavläsning
användes kan vara svår att uppskatta generellt och blir naturligtvis beroende
av omständigheterna i det enskilda fallet. I allmänhet
bör dock kunna sägas att integritetsintrånget i vart fall inte kommer att bli
större än vid tvångsmedlen hemlig teleavlyssning och hemlig kameraövervakning. Bör
folk få veta om det i efterhand?: Allmänt sett kan det också diskuteras metoder för
kontroll i efterhand, alltså i första hand underrättelseskyldighet mot den
enskilde. Den frågan diskuterades av Buggningsutredningen och i den
efterföljande lagrådsremissen. I båda sammanhangen drogs den slutsatsen att övervägande
skäl talade mot att föreslå en sådan regel men
att frågan borde övervägas på nytt i annat sammanhang. Vi har bedömt att det
inte är aktuellt att överväga frågan nu, utan att det får ske i ett annat
sammanhang än i detta betänkande. Genom att använda hemlig dataavläsning kan de brottsutredande myndigheterna
lyckas identifiera en person som skäligen misstänkt för brottsligheten. Av effektivitetsskäl är det därför nödvändigt att hemlig
dataavläsning får äga rum även om det saknas en skäligen misstänkt person. Man föreslår alltså ett helt nytt
tvångsmedel, och i samma andetag att det ska få användas mot icke misstänkta,
och att man inte ska behöva informera efteråt I fall där det finns en skäligen misstänkt person får hemlig dataavläsning
endast avse ett informationssystem som det finns särskild anledning att anta
att den misstänkte har använt sig av eller kommer att använda sig av. Om åtgärden
avser ett informationssystem i någon annans stadigvarande bostad, skall hemlig
dataavläsning få äga rum bara om det finns synnerlig anledning att anta att den
misstänkte har använt sig av eller kommer att använda sig av detta. Och alltså även bryta sej in hos
vänner till missänkta och bugga deras datorer. ”endast avse” ger ett underligt
intryck , varför inte bara ”avse” Man
får intryck att det annars – vid frånvaro av misstänkt -skulle vara fritt fram.
Som nämndes tidigare är ett av sätten att verkställa hemlig dataavläsning att
hård- eller mjukvaran placeras i datautrustningen genom ett fysiskt ingrepp,
t.ex. vid intrång i hemlighet i någons bostad eller på en arbetsplats. Ett
beslut om tillstånd får därför innefatta rätt för de brottsutredande
myndigheterna att i hemlighet bereda sig tillträde till en plats som annars
särskilt skyddas mot intrång i syfte att installera de tekniska hjälpmedlen.
Vid genomförande av hemlig dataavläsning skall givetvis olägenhet eller skada inte
få förorsakas utöver vad som är oundgängligen nödvändigt. Överskottsinformation Lite finansiering
igen: Tvångsmedel för att
förebygga eller förhindra särskilt allvarlig brottslighet (= mot icke
brottsmisstänkta) Pressmeddelande: Före
detta biträdande riksåklagaren Solveig Riberdahl överlämnar idag
departementspromemorian Tvångsmedel för att förebygga eller förhindra allvarlig
brottslighet (Ds 2005:21), till justitieminister Thomas Bodström. Hon har
utrett frågan på Justitiedepartementets uppdrag. I promemorian föreslås en ny lag som gör det möjligt att
använda tvångsmedel för att förebygga
eller förhindra särskilt allvarlig brottslighet som hotar viktiga
samhällsvärden. Den brottslighet som berörs av förslaget hör till Säkerhetspolisen
och den öppna polisens verksamhetsområden. För den öppna polisen tar förslaget
sikte på en begränsad del av den allra mest allvarliga brottsligheten. De tvångsmedel som ska kunna användas är hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning, hemlig
kameraövervakning, postkontroll och husrannsakan. (alltså för att förebygga brott, inte för att utreda –
får alltså riktas mot icke misstänkta) Promemorian
innehåller också förslag som gör det möjligt för brottsbekämpande myndigheter
att bland annat kunna ta med sig föremål som hittas
vid en husrannsakan för undersökning utan att föremålen tas i beslag. (d.v.s. stjäla dem) Hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning och hemlig
kameraövervakning är viktiga verktyg för en effektiv bekämpning av grov brottslighet.
I dag är det en förutsättning för att dessa tvångsmedel ska få användas att det
sker för att utreda ett brott som redan har begåtts. Det är alltså inte möjligt
att använda tvångsmedel för att förebygga eller förhindra brott. Behov av att kunna använda tvångsmedel i
brottsförebyggande syfte har framförts till regeringen i olika sammanhang.
Bland annat pekar Säkerhetstjänstkommissionen på att dagens regler inte är
anpassade till Säkerhetspolisens huvuduppgift som är att förebygga brott mot
rikets säkerhet och terrorism. 11 september-utredningen gör en liknande
bedömning och understryker att det behövs tvångsmedel
för att undersöka om det finns ett säkerhetshot eller inte. (moment 22
+ orwell?) Utöver detta tillkommer förslagen angående FRA:s nya regler
mm |